Autovaunun kyljessä komeilee poro

Monipuolisia palveluita matkustajille

VR ajaa vuorokaudessa noin 300 kaukojunaa ja 800 lähijunaa.

VR huolehtii matkustajaliikenteestä rautateillä. Ravintola- ja cateringpalveluja tarjoava Avecra täydentää palvelua junissa ja asemilla. Matkustajaliikenteeseen kuuluu myös Pohjolan Liikenteen linja-autoliikenne. Se ajaa päivittäin noin 80 pikavuoroa ja noin 5 000 kaupunkiliikenteen, lähiliikenteen tai kaukoliikenteen lähtöä.

VR:n tavoitteena on lisätä junamatkustusta ja parantaa asiakkaan matkustuskokemusta esimerkiksi nostamalla täsmällisyyttä, uusimalla hinnoittelua ja parantamalla palvelua.

Asiakas on avainasemassa

Asiakaskokemuksen parantaminen on VR:n keskeinen tavoite. Tärkein asiakkaiden mainitsema syy junan valintaan on junassa matkustamisen mukavuus.

Mahdollisuus työskennellä matkan aikana, junan ilmaisen verkkoyhteyden hyödyntäminen tai junan ravintolapalvelut ovat tärkeitä matkustusmukavuuteen vaikuttavia tekijöitä. Muita tärkeinä pidettyjä syitä ovat VR:n aikataulujen sopivuus omiin tarpeisiin, nopea matka-aika, aseman sopiva sijainti sekä junan turvallisuus kulkuvälineenä. Juna on monelle myös ympäristöystävällinen valinta.

Palvelua monessa kanavassa

Verkkokauppa on VR:n suurin lipunmyyntikanava. Lippuja myydään lisäksi mobiilikaupassa eli VR Mobiilissa, asemien lipunmyynnissä, automaateissa, junissa ja asiakaspalvelukeskuksen puhelinpalvelussa. Junalippuja saa myös yli 600 R-kioskilta ja 200 matkatoimistolta eri puolilla Suomea.

Asiakaspalvelukanavien kehityksessä hyödynnetään Veturi-asiakasohjelman jäseniltä kerättyjä kehitysehdotuksia. Palvelujen seuraavissa versioissa otetaan erityisesti huomioon kanta-asiakkaiden asioinnin helppous ja asiakkaan omat kiinnostuksen kohteet.

Veturiin on tavoitettu asiakkaita tasaisesti kaikkialta Suomesta ja kaikista ikäryhmistä. Asiakastutkimuksessa veturilaiset itse olivat sitä mieltä, että Veturi-asiakkuus lisää junamatkustuksen kiinnostavuutta.